Marketing dla e-commerce.
Rób to dobrze z nami!
Jednym z głównych czynników mających wpływ na koszt pozyskania transakcji jest marketing oraz wchodząca w jego skład reklama. Zastosowanie odpowiednich scenariuszy oraz integracja kanałów komunikacji marketingowej, pozwalają znacząco obniżyć koszt pozyskania nowego klienta, jak i reaktywacji klientów kupujących w przeszłości. Działania związane z reklamą sklepu internetowego opieramy między innymi o Google Ads, sieć reklamową Google, zakupy Google oraz sieć społecznościową Facebook.
Czy przeglądając wyniki finansowe swojego sklepu odkrywasz, że ruch zbyt wiele Cię kosztuje? Nie do końca spina się finansowo wygenerowany przychód z kosztami marketingowymi? Być może nie masz tak dużej liczby transakcji jakbyś chciał lub tracisz klientów na rzecz konkurencji, co dodatkowo obniża rentowność Twojego przedsięwzięcia? W tym momencie nadszedł czas aby zrewidować prowadzone dotychczas działania marketingowe oraz wdrożyć zupełnie nowe, gdy będzie to konieczne. Nieocenionym narzędziem będzie tu zaawansowana analityka sklepu internetowego oraz działań reklamowych.
Aby obniżyć koszty pozyskania transakcji, co ma szczególne znaczenie w kontekście branż o niskiej marży na produktach bądź w sytuacji gdy zależy Ci na maksymalizacji dochodu, należy wdrożyć integrację kanałów komunikacji marketingowej co finalnie spowoduje przemodelowanie ścieżki zakupowej użytkownika.
Kluczowym aspektem będzie także praca nad własnymi, bezpłatnymi źródłami ruchu, które będą generować stabilnie rosnący w czasie przychód. Analiza, segmentacja, profilowanie, to tylko niektóre z działań podejmowanych przez nas przy pracach nad własnymi bazami użytkowników. Nasi specjaliści, dzięki wieloletniemu doświadczeniu oraz zastosowaniu niestandardowych, opracowanych przez nasz zespół technik, są wstanie zamienić anonimowe bazy w bazy zawierające szczegółowe profile użytkowników z przypisanymi cechami i atrybutami.
Reklama sklepu internetowego w Google Ads
Kampanie reklamowe Google Ads zaliczają się do podstawowych działań jakie powinien prowadzić praktycznie każdy sklep internetowy. Wysokiej jakości ruch, szeroki zakres dostępnych metod targetowania użytkowników, ogromny zasięg to tylko niektóre z zalet platformy reklamowej Google.
Reklama sklepu internetowego w wyszukiwarce Google, pozwoli dotrzeć do klientów na każdym etapie lejka sprzedażowego, od początkowego zainteresowania daną kategorią produktów po intencję zakupową wyrażoną w wyszukiwaniu konkretnego produktu czy nawet produktu w powiązaniu z zapytaniem o miejsce zakupu. W sponsorowanych wynikach wyszukiwania możemy także prowadzić działania remarketingowe, docierając do naszych byłych klientów lub osób znajdujących się już na ustalonej przez nas ścieżce zakupowej lub zaprojektowanym schemacie omnichannel.
Reklama sklepu internetowego w Google Ads to także kampanie produktowe oraz sieć reklamowa Google. Oba typy kampanii są ze sobą ściśle powiązane, gdyż ich synergia pozwala znacząco zwiększyć współczynnik konwersji e-commerce przy jednoczesnym obniżeniu kosztu pozyskania transakcji. Podstawowym schematem, który koniecznie trzeba wdrożyć, jest schemat pozyskania potencjalnego klienta poprzez kampanie produktowe a następnie zastosowanie remarketingu dynamicznego. Wieloletnie doświadczenie pozwala nam uniknąć pułapek z tym związanych, takich jak choćby eliminacja użytkowników o nikłej intencji zakupowej.
Sklepy internetowe mogą wykorzystać kampanie reklamowe Google Ads w celu kreowania świadomości marki, dotarcia do nowych klientów, pozyskania klientów, którzy aktualnie kupują w sklepach konkurencyjnych oraz zwiększenia częstotliwości zakupów, a co za tym idzie, wskaźnika LTV. Osiągnięcie każdego z tych celów wymaga zastosowania innego scenariusza, bieżącej analityki oraz doświadczenia powiązanego z nieszablonowym myśleniem. Nie oczekuj, że wyprzedzisz konkurencję, podejmując takie same działania jak ona. Promowanie sklepu internetowego powinno być dobrze przemyślane a jego wyniki mierzalne.
Powierzając nam prowadzenie kampanii reklamowych sklepu internetowego w Google Ads, masz pewność wyboru precyzyjnych fraz, zgodnych z założoną strategią reklamową, używania odpowiednich rozszerzeń reklam, które z jednej strony mogą poprawić wskaźnik CTR, z drugiej zaś obniżyć koszt pozyskania transakcji. Masz także pewność szybkiego reagowania na trendy oraz ścisłej współpracy, niezbędnej do osiągnięcia ponadprzeciętnych rezultatów.
Reklama na platformie Facebook i Instagram
Platforma Facebook jest wręcz wymarzoną platformą dla e-commerce. Szerokie spektrum metod targetowania, doskonała i dokładna atrybucja cech poszczególnych użytkowników, pozwala nam dotrzeć do byłych jak i potencjalnych klientów, przy bardzo niskim koszcie pozyskania transakcji. Warunek jest tutaj jeden – musimy stworzyć startowy model naszego klienta co pozwoli nam uniknąć kosztownych błędów i kierowania naszego przekazu do osób niezainteresowanych zakupami w naszym sklepie.
Reklama sklepu internetowego na Facebooku to także reklamy dynamiczne, oparte o katalog naszych produktów. Możemy tutaj także zastosować szerokie spektrum targetowania, w tym remarketing.
Bardzo często można usłyszeć opinię, że social media nie sprzedają. Jest to dość kuriozalne stwierdzenie. Wynika ono z prostego faktu, a mianowicie, aby kampanie na Facebooku sprzedawały, wymagają doświadczenia i wiedzy przy ich tworzeniu i optymalizacji. W wielu wypadkach reklama sklepu internetowego na Facebooku może być najtańszym źródłem pozyskania transakcji. Dodatkowo, system atrybucji platformy Facebook bardzo dobrze radzi sobie z analityką zachowań użytkowników, w tym transakcji dokonywanych na różnych urządzeniach. Wyobraźmy sobie sytuację, gdzie pozyskujemy użytkownika do sklepu internetowego za pośrednictwem urządzenia mobilnego, sam zakup dokonywany jest zaś na komputerze stacjonarnym. Facebook w większości wypadków połączy te sesje użytkownika, Google Analytics najczęściej nie.
Pozycjonowanie sklepu internetowego jako forma reklamy
Jedną z najskuteczniejszych form reklamy sklepu internetowego jest jego pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Usługa ta polega na zwiększeniu widoczności, czyli liczby fraz, na które sklep internetowy znajduje się na pozycjach od 1 do 10 wyników wyszukiwania. Mówimy tutaj zarówno o frazach z tak zwanego długiego ogona jak i o ściśle wybranych frazach, co do których wiemy, że generują one pożądany przez nas efekt w postaci sprzedaży lub zapisu użytkownika do bazy newsletter.
Usługa pozycjonowania sklepu internetowego w Google i innych wyszukiwarkach, jest o tyle specyficzną usługą, że wymaga cierpliwości, czasu jak i ścisłej współpracy sklepu z agencją świadczącą usługi pozycjonowania. Dodatkowo, wymaga także inwestycji finansowych, których efekty są oddalone w czasie jak i niemożliwe do zagwarantowania. Rzetelne agencje SEO informują swoich klientów, że nie są w stanie zapewnić obecności sklepu na ściśle określone frazy, na wybranych pozycjach.
Dlaczego zatem tak wiele sklepów internetowych decyduje się na promowanie poprzez pozycjonowanie? Otóż pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarkach, może przynieść wręcz spektakularne efekty, zwiększając wielokrotnie przychody przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztu pozyskania transakcji. Dodatkowo, wybierając model rozliczeń z agencją, który będzie ją wynagradzać za osiągane efekty (np. stała podstawa plus procent od sprzedaży), mamy pewność, że jest to współpraca opłacająca się obu stronom.
Darmowe promowanie sklepu internetowego
Bardzo częstym pytaniem naszych klientów jest pytanie o darmową promocję sklepu internetowego. Czy w ogóle taka darmowa promocja jest możliwa? To trudne pytanie, gdyż zależy od tego, co w tym momencie posiada Twój biznes, na jakim etapie rozwoju się znajduje itd. Ogólnie rzecz ujmując, coś takiego jak całkowicie darmowa reklama w e-commerce nie istnieje. Istnieje za to reklama, która jest bardzo tania i nadzwyczaj skuteczna. Tą poniekąd formą reklamy jest budowa własnej bazy użytkowników, bazy do której będzie mogli dotrzeć w każdym momencie, dowolnie ją posegmentować, precyzyjnie kierować komunikaty i uzyskiwać wysokie współczynniki konwersji. Bazę tą, możemy budować na kilka sposobów – może być to baza e-mail, SMS lub nawet baza użytkowników skupionych wokół Twoich profili społecznościowych. Własna baza użytkowników, do której docieramy z naszymi komunikatami, to najskuteczniejsza reklama sklepu internetowego, szczególnie jeżeli mówimy tu o koszcie pozyskania transakcji. Skontaktuj się z nami a pomożemy Ci w budowie Twojej własnej bazy użytkowników. Początkowe nakłady finansowe na jej budowanie zwrócą się bardzo szybko i po wielokroć.
Opowiedz nam o swoich problemach i wyzwaniach przed którymi stoisz w kontekście reklamy i marketingu dla e-commerce. Przygotujemy dla Ciebie rozwiązanie szyte na miarę Twoich potrzeb.
Najczęściej zadawane pytania
Jest to bardzo częste pytanie, na które niestety trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Po wielu latach działalności wiemy, że nie ma uniwersalnej, najskuteczniejszej formy reklamy, która sprawdzi się w przypadku każdego sklepu i będzie spełniać wszystkie cele. Dobór formy reklamy zależy od wielu czynników, wśród których wymienić możemy między innymi: obraną strategię i cele, szerokość oferty, dostępność towaru, wiek i płeć potencjalnego klienta, branżę oraz konkurencję na rynku. Dlatego tak ważne jest, aby w początkowym etapie, dokładnie opracować wytyczne, spisać cele i dopiero na tej podstawie wybrać skuteczne narzędzia reklamy.
Jest to rozumowanie z którym bardzo często się spotykamy a które jest niestety błędne. Co więcej, bardzo dużo sklepów internetowych kończy swą działalność, wpadając w tego typu pułapkę. Pozycjonowanie jest w wielu wypadkach bardzo ważną częścią ruchu, generującą znaczące przychody przy bardzo dobrej marży. Nie jest jednak jedyną formą promocji z której powinien korzystać sklep internetowy. Istnieją branże w których ten sposób dotarcia do klienta jest po prostu drogi, ze względu na bardzo dużą konkurencję. Pozycjonowanie wymaga także długiego czasu aby przyniosło efekty. Warto wtedy przyjąć inną strategię, korzystać z alternatywnych kanałów. Nawet w przypadku dobrze wypozycjonowanych sklepów internetowych, warto wdrożyć działania oparte o np. Google Ads czy reklamę na Facebooku, co pozwoli znacząco zwiększyć ilość pozyskanych transakcji.
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na tego typu pytanie bez wnikliwej analizy. Koszt promowania sklepu internetowego uzależniony jest od wielu czynników. Zaliczyć do nich możemy między innymi branżę, szerokość oferty, konkurencję, aktualną pozycję na rynku oraz przebieg dotychczasowych działań. Nawet w przypadku sklepów działających w tej samej branży, mających taką samą ofertę, koszt może się znacząco różnić. Jako przykład weźmy pozycjonowanie. Jest to proces długotrwały, wymagający dużej ilości pracy, w wielu wypadkach także znaczących nakładów finansowych. Dla sklepu, który już osiągnął dobre pozycje, koszt ich utrzymania będzie dużo niższy niż dla podmiotu dopiero zaczynającego ten proces. Analogiczna sytuacja wystąpić może także w przypadku reklamy na Facebooku. O wiele łatwiej i taniej wygenerować sprzedaż, gdy sklep dysponuje już sporą grupą obserwujących profil, niż w przypadku sklepu o małej liczbie obserwujących. Dlatego aby ograniczyć koszty, zanim przystąpimy do jakichkolwiek działań reklamowych, konieczna jest wnikliwa analiza i planowanie.
Marketing afiliacyjny to skuteczna i opłacalna metoda pozyskiwania transakcji w sklepie internetowym, jednak jak każda inna forma reklamy sklepu internetowego, wymaga dokładnej analizy oraz odpowiedniego wdrożenia. Bardzo często okazuje się, że po wdrożeniu afiliacji, średni koszt pozyskania transakcji w sklepie internetowym drastycznie wzrasta. Główną przyczyną tego stanu rzeczy są nakładające się na siebie kampanie, kierowane do tych samych użytkowników. Chcąc pozyskiwać zamówienia za pomocą afiliacji, powinniśmy dostosować pozostałe działania prowadzone przez sklep, aby uniknąć nadmiernego wzrostu kosztu pozyskania transakcji.