UX dla E-commerce.
Podstawa sukcesu.


Badania użyteczności są bardzo często pomijanym aspektem prowadzenia sklepu internetowego. Jest to jeden z największych błędów, gdyż nawet przy dobrze zaplanowanych działaniach marketingowych, błędy w funkcjonalności sklepu potrafią skutecznie zniechęcić potencjalnego klienta do dokonania zakupu. Przekłada się to na wzrost liczby porzuconych koszyków oraz znacząco wyższy koszt pozyskania transakcji.

Nasze wieloletnie doświadczenie pokazuje, że badanie użyteczności oraz dalsza optymalizacja UX działających sklepów internetowych, potrafią przynieść spektakularne efekty. W wielu wypadkach, po przeprowadzonych testach A/B i wielowymiarowych, zdarzają się sytuacje, gdzie prosta zmiana komunikatu prezentowanego użytkownikowi, potrafi spowodować wzrost konwersji o blisko 63%. Czy wyobrażasz sobie, taki wzrost w Twoim sklepie, bez dodatkowych wydatków na reklamę?

Dlaczego jednak mimo tak wielkiej wagi, optymalizacja UX jest spychana na dalszy plan? Problemy są dwa. Po pierwsze, prawidłowo prowadzona analiza i testy, zajmują trochę czasu – chodzi głównie o ilość ruchu w sklepie, tak aby otrzymane wyniki były wiarygodne. Po drugie zaś – testy te często podważają podejmowane wcześniej działania, założenia. Nikt nie lubi się mylić, rozumiemy to. Ale czy ograniczenie generowanych przychodów w imię trwania przy błędnych założeniach jest tego warte?

Jak wygląda podstawowe badanie użyteczności sklepu internetowego? Po pierwsze dokonywana jest szczegółowa analiza zachowań klientów. Przeglądając dane z Google Analytics, jesteśmy w stanie wyłapać wiele problemów, na które trafiają potencjalni klienci w trakcie procesu zakupowego. W dalszej kolejności przyglądamy się funkcjonowaniu poszczególnych elementów sklepu, wyłapujemy błędy czysto techniczne, jak choćby niedziałające elementy lub elementy utrudniające nawigację. Sprawdzamy także jak wygląda proces finalizacji transakcji. Po zebraniu podstawowych danych, przygotowujemy listę rekomendacji, obejmującą zmiany techniczne jak i te, dotyczące komunikatów przekazywanych klientowi. Zmian tych, w większości wypadków, nie wprowadzamy od razu, lecz przygotowujemy stosowne testy A/B lub wielowymiarowe. Dopiero na podstawie wyników testów, możemy mieć pewność, że wpłyną one pozytywnie na sprzedaż w sklepie internetowym.

Porzucony koszyk w sklepie internetowym

Bolączką wielu sklepów internetowych jest zjawisko porzuconego koszyka zakupowego. W zależności od sklepu, branży, konkurencji, wskaźnik porzuconego koszyka może oscylować nawet w granicach 80%. Zjawisko to ma bardzo wiele przyczyn, nie wszystkie zaś wynikają z błędów leżących po stronie sklepu. W każdym jednak wypadku, zmniejszenie współczynnika porzuceń koszyka, wpłynie znacząco na zwiększenie współczynnika konwersji a tym samym wzrost przychodów generowanych przez sklep internetowy.

Jak obniżyć wskaźnik porzuceń koszyka? Tutaj przychodzi z pomocą analityka dla e-commerce oraz badania user experience połączone z testami i optymalizacją ścieżki zakupowej. Bardzo często spotykamy się z sytuacjami, gdzie odkrywamy niezauważone wcześniej błędy w projekcie koszyka, komunikatach kierowanych do klienta, kolorystyce itp. Wystarczy wtedy drobna zmiana aby znacząco obniżyć liczbę porzuconych koszyków.

Zastanawiasz się, czy optymalizacja UX w Twoim sklepie może przynieść wymierne korzyści? Chcesz w sposób ciągły pracować nad poprawą współczynnika konwersji? A może masz problem z użytkownikami, którzy nie dokonują zakupów? Skontaktuj się z nami – sprawdzimy co możemy razem osiągnąć!


Podziel się artykułem



Bądźmy w kontakcie

Zapraszamy do kontaktu z nami. Chcemy poznać Twój problem lub wyzwanie przed którym stoisz.

  Skontaktuj się!