Jak założyć sklep internetowy?
Kompletny poradnik.


W związku z dynamicznym rozwojem e-commerce w Polsce, wiele osób zastanawia się nad założeniem sklepu internetowego. Nigdy wcześniej nie było to taki łatwe i szybkie jak w chwili obecnej. Wydawać by się mogło, że tylko chwila dzieli nas od milionów spływających na nasze konto a cały internet wręcz czeka na oferowane przez nas produkty. Rzeczywistość jednak bardzo szybko weryfikuje te założenia. Prawda jest wręcz brutalna – większość nowych sklepów internetowych nie przetrwa nawet pierwszych dwóch lat działalności. Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele, od złego planowania począwszy na braku pomysłu na marketing skończywszy.

Prowadzenie sklepu internetowego wymaga od nas dużo samozaparcia jak i wiedzy. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak założyć sklep internetowy, aby stał się stabilnym i opłacalnym biznesem.

Dlaczego chcesz założyć sklep internetowy?

Na początek musisz odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie, a mianowicie, dlaczego chcesz otworzyć sklep internetowy. Czy ma być to Twoje podstawowe źródło utrzymania, rozbudowanie funkcjonującego już biznesu offline czy też dodatkowe źródło dochodu, poza godzinami pracy. Jest to o tyle ważne, że determinuje to wszystkie kolejne decyzje. Bardzo często się słyszy, że sklep online można prowadzić poza godzinami pracy, jako dodatkowe zajęcie. Niestety, nie jest to do końca prawda. Jest to na tyle skomplikowane i angażujące, że trudno pogodzić je z natłokiem codziennych obowiązków. Prowadzenie sklepu internetowego jako zajęcia dodatkowego, sprawdza się tak naprawdę w kilku bardzo wąskich branżach jak na przykład rękodzieło, sztuka itp.

Jeżeli prowadzisz już sklep lub sieć sklepów stacjonarnych, jesteś w nieco lepszej sytuacji niż osoba zaczynająca od zera. Masz już wypracowane kontakty handlowe, być może własne magazyny z towarem oraz dysponujesz bardzo ważną rzeczą, która pozwoli Ci zyskać nieco przewagi nad konkurencją. Tą rzeczą są dane o trendach zakupowych, sezonowości, dobra znajomość oferowanych produktów i potrzeb klientów. Warto przygotować sobie wszelkiego rodzaju analizy sprzedaży, gdyż przydadzą się one w dalszych krokach.

Co jednak w sytuacji, gdy zaczynasz od pomysłu? Czeka Cię trochę więcej pracy. Musisz dokonać wstępnego rozeznania na rynku, zdecydować się na to, jak szeroką ofertę chcesz posiadać oraz wybrać dostawców. Tutaj zwróć szczególną uwagę na dobór szerokości oferty. Nie zawsze im więcej znaczy lepiej, szczególnie gdy Twoi dostawcy nie pozwalają Ci na zwrot niesprzedanego lub zwróconego Tobie przez klienta produktu.

Sklep internetowy a działalność gospodarcza

Jeżeli chcesz otworzyć sklep internetowy, koniecznie musisz założyć działalność gospodarczą. Mniejsze znaczenie ma tutaj forma działalności tj. jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka cywilna, ale pomijając już aspekty karnoskarbowe, chodzi o wzbudzenie zaufania u potencjalnych klientów. Sklep nie może być anonimowym bytem.

Można spotkać się z radami aby prowadzić sklep internetowy w ramach działalności nierejestrowanej. Jednak tak, jak wspomniane zostało to powyżej, nie jest to najlepszy pomysł.

Przetestuj swój pomysł na sklep internetowy

Zanim zdecydujesz się na założenie sklepu internetowego, warto przetestować swój pomysł, bez ponoszenia znaczących kosztów początkowych. Ma to szczególne znaczenie przy wprowadzaniu nowego towaru na rynek, zaistnienia na rynku konkurencyjnym lub w przypadku produktów o wysokim stopniu unikalności lub personalizacji. Tego typu test, sprawdzi się także w momencie, gdy mamy już towar, wstępnie opracowane procedury odnośnie realizacji zamówienia lub chcemy je dopiero wdrożyć lub sprawdzić. Na czym polega ten test? Otóż wystarczy, że wystawimy naszą ofertę w zewnętrznych serwisach, jak choćby Allegro.

Po kilkudziesięciu zrealizowanych transakcjach, otrzymamy w miarę dokładny obraz odnośnie zapotrzebowania na nasz towar jak i sprawności realizacji transakcji oraz obsługi klienta.

Jeżeli oferowane produkty nie będą cieszyć się jakimkolwiek zainteresowaniem, bądź będzie ono marginalne, zanim porzucimy projekt uruchomienia sklepu internetowego, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w tym miejscu znajduje się nasz klient docelowy. Pamiętaj, że zawsze najłatwiej jest wychodzić z pozycji, gdzie towar ma zaspokajać konkretną potrzebę klienta, niż szukać czy też tworzyć potrzebę u klienta, dostosowaną do danego produkty. Niby jest to oczywiste, jednak w rzeczywistości to bardzo często popełniany błąd.

Czy warto zdecydować się na dropshipping?

Dropshipping to sposób prowadzenia sklepu internetowego, w którym przerzucamy na hurtownię dropshippingową bądź zewnętrznego dostawcę, całą część logistyczną tj. kompletowanie, pakowanie i wysyłkę zamówień. Rola sklepu internetowego jest ograniczona do zbierania zamówień od klientów. Można zatem powiedzieć, że sklep internetowy zarabia tutaj na pośrednictwie między hurtownią a klientem. Dropshipping kusi swoją prostotą, ma swoje wady i zalety, które warto szczegółowo rozważyć, zanim zdecydujemy się na tę formę działalności.

Dropshipping ma wiele zalet, do których zaliczyć możemy między innymi:

  • szybkość wdrożenia projektu e-commerce
  • możliwość sprzedawania dużej ilości towaru, wielu różnych producentów
  • brak konieczności prowadzenia magazynu oraz dbania o zatowarowanie
  • przerzucenie na hurtownię całego procesu logistycznego
  • szybkość realizacji zamówień, gdyż towar wysyłany jest do klienta bezpośrednio z hurtowni
  • obniżenie kosztów stałych funkcjonowania sklepu internetowego poprzez skupienie się jedynie na pozyskaniu klienta i budowaniu marki sklepu
  • bardzo duża elastyczność oferty

Jednak mimo tych zalet, dropshipping ma też wady, które mogą być na pewnym etapie rozwoju sklepu, przysłowiową kulą u nogi. Do wad tych zaliczamy:

  • całkowity brak kontroli nad procesem logistycznym
  • brak kontroli nad jakością wysyłanego towaru oraz pakowania
  • brak kontroli nad obsługą i realizacją zwrotów zamówień dokonanych przez klientów
  • niska marża poprzez dużą konkurencję

Szczególnie ten ostatni punkt powinien być wzięty pod uwagę. Istnieje bardzo dużo sklepów opartach o dropshipping, korzystających z tych samych hurtowni. W większości wypadków jedyną formą konkurowania o klienta jest… cena a to jest najprostsza droga do upadku biznesu.

Magazyn dla sklepu internetowego

Gdy ustaliliśmy już jakie produkty chcemy sprzedawać w naszym sklepie internetowym, wiemy, że nie będziemy korzystać z dropshippingu, przyszedł kolejny ważny krok czyli budowa magazynu sklepu internetowego.

I tu także pojawia się podstawowe pytanie – czy chcemy budować magazyn od zera, zatrudniać ludzi czy też skorzystamy z usług zewnętrznych firm, które oferują tak zwany „fulfillment”, czyli logistykę dla e-commerce.

W ramach usługi fulfillemnt otrzymujemy magazynowanie, pakowanie, wysyłkę oraz obsługę zwrotów i wymian. W tym momencie rodzi się pytanie – czym różni się zatem fulfillment od dropshippingu? Otóż różnica jest znacząca – w przypadku korzystania z fulfillment, to my jesteśmy właścicielami towaru, to na nas spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie jego dostępności a dodatkowo, zewnętrzni dostawcy logistyki realizują wysyłkę i pakowanie ściśle wg naszych wytycznych.

Jakie zalety ma fulfillment? Otóż jest ich bardzo wiele:

  • duża elastyczność powierzchni magazynowych
  • znaczące obniżenie kosztów logistyki
  • brak konieczności zatrudniania dodatkowych pracowników
  • brak konieczności budowania magazynu wraz z wyposażeniem
  • szybkość realizacji wysyłek
  • możliwość skupienia się na podstawowych aspektach prowadzenia sklepu internetowego
  • realizacja wysyłek i zwrotów zgodnie z ustaloną przez nas polityką
  • bardzo duża ilość dostępnych form wysyłki (kurierzy, poczta, paczkomaty itd.)

W praktyce, o ile nie posiadasz już własnego zaplecza magazynowego, decyzja o wyborze fulfillment jest najbardziej uzasadniona z ekonomicznego punktu widzenia. Czy są jakieś branże w których fulfillment się nie sprawdzi? Tak, są to takie sklepy internetowe, które przed wysyłką poddają towar personalizacji – np. grawer na biżuterii.

Wybór platformy sklepu internetowego

Gdy już zdecydujemy się jaki towar chcemy sprzedawać, mamy wstępnie ustalone kwestie związane z magazynem i zatowarowaniem, przyszedł moment, aby wybrać platformę dla sklepu internetowego. Co ciekawe, osoby chcące założyć sklep internetowy, bardzo często zaczynają od tego kroku, podczas gdy to właśnie wcześniejsze ustalenia determinują, jaka platforma sklepu internetowego będzie najlepsza dla naszych potrzeb.

Pominiemy tutaj wskazywanie konkretnych platform sklepowych, omówienie różnic między nimi i wyciąganie wniosków co do tego, które warto brać pod uwagę. Tę decyzję każdy powinien podjąć we własnym zakresie, po przeanalizowaniu wszystkich funkcjonalności, które będą potrzebne danemu biznesowi, biorąc pod uwagę wcześniejsze rozważania, planowany model biznesowy, integracje jak i skalę działalności.

Skupmy się tutaj na podstawowej kwestii, a mianowicie czy wybierać oprogramowanie sklepu internetowego instalowane na naszym serwerze, czy też decydować się na te, działające w modelu SaaS (czyli na serwerze dostawcy oprogramowania).

Ukryty koszt darmowej platformy e-commerce

Wiele osób wpada tutaj w pułapkę, kierując się rozumowaniem – wybiorę oprogramowanie instalowane na własnym serwerze, ono jest często darmowe, po co przepłacać. Jest to bardzo duży błąd, a wydawałoby się darmowy sklep internetowy, okazuje się koniec końców bardzo drogim. Samo oprogramowanie owszem, może być darmowe. Pamiętać jednak należy, że po Twojej stronie będzie wtedy leżeć jego instalacja i konfiguracja, zapewnienie bezpieczeństwa i zgodności z przepisami, ponosić będziesz dodatkowe koszty związane z administrowaniem, stworzeniem dedykowanego lub zakupem gotowego szablonu graficznego i jego stosowną modyfikacją. To jeszcze nie koniec kosztów. Wiele integracji z zewnętrznymi systemami będzie płatnych, a do tego dochodzi jeszcze kwestia sezonowości w e-commerce. W e-commerce, w zdecydowanej większości branż, występuje sezonowość, a to oznacza, że w przypadku znacznego wzrostu ruchu w sklepie, będzie istniała konieczność elastycznego zwiększania mocy serwera. To dodatkowe koszty, które często nie są brane pod uwagę.

W przypadku oprogramowania sklepu internetowego w modelu SaaS, otrzymujemy najczęściej kompletne rozwiązanie, z dużą ilością integracji dostępnych w standardzie. Znaleźć tam możemy między innymi: różne firmy kurierskie, hurtownie, w tym hurtownie dropshippingowe, metody płatności, narzędzia analityczne i marketingowe, integracje z magazynami fulfillment i wiele więcej. Oprogramowanie sklepu internetowego, działające w modelu SaaS, daje także korzyść w postaci co rusz pojawiających się nowych funkcjonalności, mających za zadanie zwiększyć współczynnik konwersji e-commerce, odzyskiwać porzucony koszyk itp. Co ważne, te rozwiązanie jest także odporne na zmiany w ruchu wynikające z sezonowości, dodatkowo odpadają nam wszelkie opłaty związane z zatrudnieniem administratora.

Decydując się między oprogramowaniem instalowanym na własnym serwerze a oprogramowaniem sklepu internetowego działającym w modelu SaaS, należy odpowiedzieć sobie na pytanie – czy funkcjonalności, które są nam potrzebne, wymagają znaczących zmian w istniejącym oprogramowaniu lub nie oferuje ich żadna platforma SaaS? W każdym innym przypadku, to właśnie sklep internetowy w modelu SaaS, będzie optymalnym wyborem.

Metody płatności i dostawy w sklepie internetowym

Aby otworzyć sklep internetowy, który będzie rentowny, cechował się wysokim współczynnikiem konwersji, musisz zaoferować swoim użytkownikom jak najwięcej form dostawy oraz płatności. Brak preferowanej formy wysyłki i płatności, jest bardzo częstą przyczyną porzucania ścieżki zakupowej. Użytkownik, mając do wyboru dwa sklepy, oferujące ten sam lub zbliżony produkt, wybierze ten, w którym dokona płatności tak jak chce, a przesyłka zostanie dostarczona do niego szybko, zgodnie z preferowaną metodą dostawy.

Tutaj jednak jest jedno małe ale – jeżeli oferujesz produkty, które muszą być dostarczone do klienta w specyficzny sposób, np. ze względu na swoją kruchość, nie ryzykuj. Poinformuj o tym fakcie klientów. Dla większości z nich będzie to wystarczający argument, aby złamać swoje przyzwyczajenia.

Sklep internetowy a wymogi prawne

Gdy chcesz otworzyć sklep internetowy, koniecznie musisz zadbać o to, aby był pod każdym względem zgodny z prawem. Musisz opracować regulamin, politykę prywatności, politykę zwrotów i wymian, poinformować użytkowników o zakresie i sposobie przetwarzania danych osobowych. Funkcjonowanie sklepu internetowego reguluje między innymi ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, prawo konsumenta, ustawa o ochronie danych osobowych, rozporządzenie RODO, kodeks cywilny oraz prawo telekomunikacyjne.

Nie warto tutaj oszczędzać i samodzielnie opracowywać tych wszystkich dokumentów. Nie chodzi tylko o stratę czasu, ale głównie o bezpieczeństwo biznesu. Istnieje wiele kancelarii prawnych, wyspecjalizowanych w obsłudze e-commerce, które nie tylko przygotują stosowne dokumenty, ale będą także śledzić na bieżąco wszelkie zmiany w prawie i gdy zajdzie taka potrzeba wprowadzać poprawki.

Zadbaj o markę sklepu internetowego

Jest to punkt, który jest najczęściej zaniedbywany przez osoby chcące założyć sklep internetowy. Zastanawiasz się jak to możliwe? Skupmy się na początek nad wyborem odpowiedniej nazwy.

Wybór odpowiedniej nazwy sklepu, często może zdecydować o sukcesie lub porażce całego przedsięwzięcia. Jakie zatem wymagania powinna spełniać dobra nazwa? Oto one:

  • powinna być oryginalna
  • powinna być łatwa do zapamiętania dla potencjalnego klienta
  • nazwa nie powinna budzić negatywnych skojarzeń
  • unikaj nazw podobnych do nazw istniejących podmiotów
  • warto aby pisownia była łatwa, aby klient nie miał problemu – jest to szczególnie ważne dla nazw zapożyczonych z innych języków

Sama nazwa to nie wszystko. Koniecznym staje się także zaprojektowanie logotypu. Tutaj mamy dwie ścieżki do wyboru – możemy skorzystać z istniejących płatnych szablonów, odpowiednio je modyfikując lub zlecić zaprojektowanie logotypu i całej identyfikacji wizualnej, czy to freelancerowi czy też agencji. Te drugie rozwiązanie jest dużo droższe, jednak gwarantuje otrzymanie projektu skrojonego na miarę, idealnie oddającego przekaz marki.

Gdy już mamy to wszystko, dochodzimy do punktu, który właśnie jest najczęściej zaniedbywany. Tym punktem jest… rejestracja znaku towarowego. W zależności od terytorium na którym sklep będzie działać, powinniśmy zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym RP lub jeżeli działamy na terytorium całej Unii Europejskiej – w EUIPO. Dlaczego ten punkt jest wręcz krytycznie ważny? Dlatego, że pozwala on walczyć nam z nieuczciwą konkurencją oraz chroni naszą pracę, którą włożyliśmy w budowanie marki. Koszty rejestracji znaku towarowego nie są aż tak wysokie a koszty zaniechania tej czynności, mogą być ogromne.

Zdjęcia i opisy towaru w sklepie internetowym

Gdy nadszedł już ten moment, że mamy wszystko dopięte na ostatni guzik, czas zacząć wprowadzać produkty do sklepu. Zanim jednak to zrobimy, warto poświęcić chwilę na zaprojektowanie struktury kategorii w sklepie. Ma to bardzo duże znaczenie nie tylko ze względu na optymalizację w wyszukiwarkach (SEO), ale przede wszystkim ze względu na sposób poruszania się użytkownika w sklepie, a tym samym łatwość z jaką znajduje interesujące go produkty.

Wprowadzając opisy produktów, poświęć czas na dokładne ich scharakteryzowane tj. cechy, zastosowanie, rozmiar itp. To nie tylko jest kwestia zachęcenia potencjalnego klienta do zakupu, ale także minimalizacja ilości generujących dodatkowe koszty zwrotów.

Gdy jesteśmy przy zdjęciach, warto zatrzymać się na chwilę. Zastanówmy się, jakie powinny być idealne zdjęcia dla sklepów internetowych? Po pierwsze, muszą dokładnie prezentować dany produkt. Po drugie, warto aby wyróżniały się na tle innych zdjęć, szczególnie gdy sprzedajemy towar, który jest dostępny w innych sklepach. Inwestycja w fotografie produktową w przypadku e-commerce jest bardzo ważna. Jeżeli nie chcemy lub nie mamy środków czy też możliwości, aby sfotografować każdy produkt we własnym zakresie, dodajmy przynajmniej kilka zdjęć/aranżacji wyróżniających nasz sklep na tle konkurencji.

Słowem podsumowania

Założenie sklepu internetowego jest procesem o wiele bardziej skomplikowanym i czasochłonnym niż mogłoby się początkowo wydawać. Trudno streścić wszystkie aspekty z tym związane w jednym artykule. Pominęliśmy tutaj takie zagadnienia jak reklama sklepu internetowego, gdyż stanowi to osobny i bardzo obszerny temat. Mamy jednak nadzieję, że niniejszy artykuł naświetli najważniejsze punkty, które trzeba koniecznie przemyśleć startując z własnym e-commerce.



Bądźmy w kontakcie

Zapraszamy do kontaktu z nami. Chcemy poznać Twój problem lub wyzwanie przed którym stoisz.

  Skontaktuj się!